Comerţul auto, agenţiile imobiliare şi retailul alimentar sunt cele mai concurenţiale pieţe din economie, cu cel mai ridicat grad de competiţie între jucători, în timp ce piaţa cimentului, notariatele şi producţia de gaze naturale sunt cele mai puţin concurenţiale pieţe din economia românească, unde competiţia între jucători este foarte redusă, cu efecte negative asupra consumatorilor.
„În grupul pieţelor cele mai înclinate spre concurenţă (unde presiunea concurenţială este mai puternică) se află industrii precum serviciile de intermediere imobiliară, piaţa pieselor de schimb pentru autoturisme şi aprovizionarea în retailul alimentar“, scriu autorii unui studiu al Consiliului Concurenţei, explicând că aceste pieţe sunt caracterizate de un număr foarte mare de firme, cu cote de piaţă volatile şi între care nu există legături structurale puternice.
Piaţa comercializării de piese auto este cel mai concurenţial sector economic local, potrivit analizei, având în vedere că magazinele care comercializează piese auto sunt foarte multe la număr, majoritatea de mici dimensiuni, şi înfiinţarea lor nu este dificilă.
Pentru agenţiile imobiliare, situaţia este similară. După începutul crizei economice globale, agenţii imobiliari au fost puternic loviţi de scăderea cererii pe acest segment, iar în piaţă a rămas în prezent un număr foarte mare de agenţii imobiliare, care concurează pentru foarte puţini clienţi, cu sume foarte mici.
În zona de comerţ cu produse alimentare, piaţa furnizorilor îi are drept clienţi principali pe marii retaileri, cum ar fi Kaufland, Carrefour sau Lidl. Numărul de clienţi cu impact decisiv asupra rulajului furnizorilor este, deci, redus. În plus, piaţa naţională a furnizorilor pentru retailul alimentar mai este fragmentată şi din punctul de vedere al distanţelor la care se poate face livrarea, în provincie piaţa fiind împăr