E vorba despre mişcarea teatrelor independente, desigur. Aşa cum am văzut-o la Festivalul Naţional de Teatru Independent din Bucureşti, 4-10 noiembrie 2013. N-am apucat eu să văd multe spectacole – nu ştiu dacă din păcate sau din fericire –, dar cît am văzut mi-a ajuns. Dacă am avut nedumeriri în legătură cu selecţia lui Alice Georgescu pentru FNT, atunci aici chiar n-am înţeles care-a fost criteriul. Valoarea – în nici un caz. Bunul-gust – nici măcar. Nu generalizez, sper din tot sufletul că exact ce n-am văzut a fost minunat sau, cel puţin, a fost teatru. Ce-am văzut, în schimb, n-a prea fost. Am, în primul rînd, o nedumerire legată de titulatură. Impresia mea e că am asistat la un festival de teatru privat, nu independent. Distincţia e importantă, pentru că în definiţia teatrului independent teoreticienii includ o doză importantă de căutare şi inovaţie estetică, de angajare socială, nu doar minimalism (impus de buget) şi finanţare nebugetară. S-a întîmplat că primul spectacol pe care l-am văzut a fost unul produs de „DramaForTheMasses2007“ la Café Godot: Un cuplu ciudat de Neil Simon. Groaznic. Cu toate eforturile cîtorva actriţe bune, în special Andreea Grămoşteanu şi Doina Antohi (pe cei doi actori mai bine să nu-i pomenim, joacă la nivel de amatori). Aceasta din urmă semnează, din păcate, şi regia. De ce-or fi crezînd unii actori că regia e o meserie de nimic, pe care o poate face oricine? Se poate şi fără regie, sigur, dar iese ce-am văzut: un text primitiv, prost (faptul că a făcut furori pe Broadway în anii ’70 nu spune nimic), cu personaje schematice, jucat şi mai schematic, la nivelul unei şuşe de cîţiva lei, aşa cum se poate vedea zilnic în showurile televiziunilor noastre. „Distracţie la greu, nene!“ Bine gîndit, probabil, pentru publicul-ţintă care, între două guri de bere şi una de salată, aplauda furtunos: cu cît se ţipa mai tare pe scenă, cu