De cele mai multe ori, societăţile străine au interesul de a-şi stabili reprezentanţe pe teritoriul ţării noastre pentru prospectarea pieţei locale, atât în scopul promovării şi introducerii de produse pe această piaţă, cât şi în scopul urmăririi contractelor încheiate cu partenerii comerciali din România.
Ce activităţi poate desfăşura reprezentanţa unei societăţi străine în România?
Având în vedere statutul sau de totală dependenţă şi subordonare faţă de societatea străină care „i-a dat viaţă”, reprezentanţa nu poate desfăşura pe teritoriul României activităţi în nume propriu (adică, nu poate produce mărfuri, nu poate presta servicii şi nu poate executa lucrări), ci poate avea aici doar activităţi-suport pentru societatea-mamă, cum sunt activităţile de reclamă (marketing, promovare şi publicitate) ori furnizarea către societatea-mamă de informaţii pentru cercetări ştiinţifice sau pentru activităţi similare care au un caracter preparator sau auxiliar pentru societatea străină.
De multe ori, reprezentanţa are rolul unui intermediar între societatea-mamă din străinătate şi partenerii de afaceri din România ai acesteia, acţionând ca un mandatar al societăţii-mamă (adică, în numele şi pe seama acesteia) sau ca un comisionar (în nume propriu, dar pe seama societăţii-mamă).
Etapele şi documentaţia necesară înfiinţării unei reprezentanţe în România.
Pentru a-şi înfiinţa o reprezentanţă în România, societatea străină trebuie să parcurgă în faţa Ministerului Economiei o procedură de autorizare a reprezentanţei.
Pe scurt, etapele autorizării reprezentanţei sunt următoarele:
(I) Înregistrarea cererii de autorizare
Cererea de autorizare a reprezentanţei se depune la Direcţia Politici Comerciale din cadrul Ministerului Economiei şi trebuie să conţină următoarele elemente:
(i) sediul social al societăţii-mamă;
(ii)obie