Anul acesta se împlinesc 140 de ani de la naşterea inventatorului, care, deşi s-a născut la Brăila, realizările lui se leagă de Galaţi. Aici a construit, în 1911, primul hidroavion din România, în toamna aceluiaşi an inventatorul făcând şi prima demonstraţie de zbor cu un hidroavion. În 1912, Paulat a efectuat la Galaţi şi primul zbor cu un monoplan.
În localitatea Cioara din judeţul Brăila se naşte la 1 aprilie 1873, Ion Paulat, fiu al unui mecanic. Provenit dintr-o familie săracă şi rămas orfan de tată, tânărul Paulat urmează numai trei clase la Şcoala Comercială din Galaţi. Înzestrat cu un talent nativ pentru tehnică, se angajează ca ucenic mecanic la atelierele navale Fernic din Galaţi, iar mai târziu se îmbarcă pe navele Societăţii Maritime Române, ajungând până la funcţia de mecanic-şef pe cargoul „Turnu Severin”, al aceleiaşi societăţi.
Încă din tinereţe, Ion Paulat şi-a concentrat atenţia pe studierea metodelor şi inovaţiilor pentru funcţionarea la parametri maximi a căldărilor navale pentru presiune şi a turbinelor, devenind astfel un bun tehnician. Profitând de vizitele prin străinătate, Ion Paulat află din presă despre performanţa epocală obţinută la 18 martie 1907 de către Traian Vuia.
Neastâmpărul său creator îl îndreaptă către o nouă pasiune – aviaţia, iar când, în 1908, în portul Alger, vede un hidroglisor şi îî vine imediat ideea construirii unui hidroavion. Mai târziu a urmat o şcoală tehnică navală la Savoia, în Italia, îmbogăţindu-şi astfel cunoştinţele teoretice acumulate ca autodidact. Întreprinde studii şi elaborează proiecte pentru construirea unui hidroavion.
La bordul navei pe care lucra, construieşte în anul 1908 un tunel aerodinamic ingenios, în care face primele experimente din lume într-un asemenea mediu.
În 1911, începe la Galaţi construcţia primului hidroavion românesc din economiile sale, dar contin