Un veritabil breviar al metafizicii fiinţei, cu un marcat caracter propedeutic, în care Toma fixează termenii centrali ai dezbaterii (esse, ens, essentia, substantia, accidens, materia, forma etc.) şi îşi precizează poziţia faţa de „bibliografia“ curentă a problemei (Aristotel, Avicenna, Averroes sau tratatul neoplatonizant Liber de causis).
Rezultatul e nucleul perfect articulat al unei doctrine a fiinţei, în raport cu care analizele ulterioare din marile opere sistematice Summa theologica şi Summa contra Gentiles nu vor face decât să adauge, să detalieze şi să argumenteze. Opusculul lui Toma a servit în secolul care a urmat redactării sale atât ca manual şcolar, cât şi ca model şi început al unei întregi serii de lucrări similare.
Un veritabil breviar al metafizicii fiinţei, cu un marcat caracter propedeutic, în care Toma fixează termenii centrali ai dezbaterii (esse, ens, essentia, substantia, accidens, materia, forma etc.) şi îşi precizează poziţia faţa de „bibliografia“ curentă a problemei (Aristotel, Avicenna, Averroes sau tratatul neoplatonizant Liber de causis).
Rezultatul e nucleul perfect articulat al unei doctrine a fiinţei, în raport cu care analizele ulterioare din marile opere sistematice Summa theologica şi Summa contra Gentiles nu vor face decât să adauge, să detalieze şi să argumenteze. Opusculul lui Toma a servit în secolul care a urmat redactării sale atât ca manual şcolar, cât şi ca model şi început al unei întregi serii de lucrări similare.