După zece ani de urmărire penală și un proces care a durat peste nouă luni, în cele din urmă cea mai mare infracțiune ecologică judecată vreodată în Spania, dezastrul provocat de naufragiul petrolierului Prestige, a ajuns la sentinţa finală.
Tribunalul din La Coruña a hotărât joi că naufragiul s-a produs datorită unui nefericit șir de circumstanțe nefavorabile și că singurul vinovat este căpitanul vasului, grecul Apostolos Mangouras, căruia i se impune o pedeapsă de doar nouă luni de închisoare pentru un delict de nesupunere în faţa autorităților spaniole, de fapt pentru că a întârziat trei ore în a accepta ordinul de remorcare a petrolierului care, aflat la câteva mile de coastele Galiției, prinsă în mijlocul unei furtuni, a suferit un accident în urma căruia începuse să deverseze petrol în mare.
Cu exact cu 11 ani în urmă, pe 13 noiembrie 2002, petrolierul Prestige, fabricat în Japonia în anii 70, înregistrat acum în Bahamas, dar care circula pentru un operator grec din Atena, cu aproape 80.000 de tone de petrol la bord, aflat în largul mării la 28 de mile de Finisterre, a suferit daune iremediabile în urma unei furtuni, ceea ce a provocat importante scurgeri de hidrocarburi în mare.
După numai o săptămâna, pe 19 noiembrie, după disperate încercări de a-l readuce pe linia de plutire și a-l îndepărta de litoral, s-a scufundat la 250 de km de coastele de nord ale Spaniei, rupându-se în două și deversând întreaga încărcătură de țiței în mare.
Deversările provocate de Prestige au generat o maree de petrol, care în cele din urmă s-a apropiat de coastă afectând nordul Portugaliei, toată coasta de nord a Spaniei și litoralul sud-vestic francez. Mareea neagră a acoperit 3.000 de km de coastă, făcând inutilizabile 1500 de locuri de plajă.
De asemenea a provocat pierderi de apropae 4,5 miliarde de euro numai pentru autoritățile regionale d