Peste 40% din totalul strainilor mutati pe termen scurt si mediu in tara noastra au apelat la serviciile unei companii de relocare, ca urmare a procesului birocratic, care ingreuneaza procesul de mutare. Conform datelor oferite de agentia de relocare Palace Estate, in Romania locuiesc, in prezent, peste 13.000 de expati.
Nemultumirile expatilor sunt cauzate, in primul rand, de numarul mare de acte necesare pentru obtinerea unui singur document. La aceasta se adauga numeroasele drumuri care trebuie facute la diverse institutii ale statului, avand in vedere ca actele nu sunt eliberate de aceeasi institutie. Plimbatul de la un ghiseu la altul, cozile interminabile si atitudinea functionarilor completeaza seria problemelor evidentiate de expatii care au avut, deja, contact cu sistemul de stat din tara noastra.
De exemplu, pentru a obtine certificatul de inregistrare a rezidentei, o persoana care vine dintr-un stat membru UE, al spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, trebuie sa depuna la Inspectoratul General pentru Imigrari (IGI) nu mai putin de 5 acte. Primul act este asigurarea facultativa, pentru care poate contribui la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS), Casa de Asigurari a Transportatorilor (CAT) sau la Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoriesti (OPSNAJ). Aceasta asigurare este valabila doar pentru luna in curs, asa ca, daca dosarul in care este inclusa nu e depus la IGI pana in data de 30 sau 31 a respectivei luni, va fi necesara obtinerea unei noi asigurari, pentru o noua contributie.
Expatul va mai trebui sa aiba o copie a pasaportului si acte doveditoare eliberate de Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) si de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), care sa ateste ca nu a desfasurat nicio activitate economica de pe ur