- În nicio altă cultură, oricât de veche, nemurirea de după moartea trupului nu este atât de prezentă ca la daci -
Dacii nemuritori
Bucuria cu care dacii se lăsau aruncaţi în suliţe, fericiţi că trec în lumea de dincolo, i-a impresionat pe toţi marii scriitori ai antichităţii, care vorbeau cu uimire şi cu respect despre Zamolxis, învăţătorul şi zeul lor. Cei vii se veseleau pentru sufletul scăpat din capcana cărnii şi boceau faptul că ei încă mai au de aşteptat până să treacă Pragul, sau Hotarul, spre Împărăţia Cerurilor. Ritualurile funebre din patrimoniul folcloric românesc încă mai practică Stâlpul aşezat la poartă - simbol al direcţiei ascensionale - în vârful căruia era aşezată o pasăre de lemn cu aripile desfăcute, simbol al sufletului ce se ridică spre înălţimi. Niciodată trăitorii acestor meleaguri nu au depus ofrande pe morminte, ca în aproape toate culturile, pentru că, aşa cum scriau, nedumeriţi, istoricii antici, de la Herodot şi până la Dio Cassius, continuând cu gotul Iordanes, oamenii se credeau nemuritori şi nimic din esenţa fiinţei lor nu rămânea pe pământ.
Pasărea sufletului
Textul funebru cel mai răspândit pe teritoriul ţării noastre este cunoscut sub numele de "Cântecul ăl Mare". El marchează ieşirea din casa pământească şi este cântat afară, pe uliţă, în dreptul ferestrei ori la poarta mortului, numai dimineaţa, sub însemnele luminii şi ale ordinii solare. Funcţia lui este aceea de a uşura călătoria funebră, de a marca separarea de lumea viilor, intrarea într-un alt timp, care atunci începe. Călătoria sufletului este alta decât călătoria întristătoare a cortegiului funerar. Obstacolele spre lumea de dincolo nu sunt uşoare: calea este "strâmbă, cu spini semănată, cu mese strânse şi făclii stinse, cu duşmani presărată", dar călăuza - lupul, calul, craiul sau cr