Aglomeraţie de nedrescris la un concert rock, oamenii se calcă în picioare în mall-uri, pentru cumpărăturile de Crăciun sau la inaugurarea unui nou hypermarket. Ce au în comun toţi aceşti oameni care nu fug de aglomeraţie, ba din contră, par că se simt foarte bine laolaltă cu foarte mulţi oameni. Psihologii englezi au studiat fenomenul şi au ajuns la concluzia că dorinţa unor oameni de a se identifica social cu ceilalţi ar fi unul dintre motivele pentru care oamenii se simt bine într-o mulţime sau în aglomerări urbane.
Încercând să afle un răspuns la întrebarea de ce unii oamenii se simt bine în zonele aglomerate, psihologii britanici au urmărit comportamentul spectatorilor care au participat la un concert al lui Fatboy Slim din Brighton, în iulie 2002, dar şi al manifestanţilor în timpul unui marş de protest faţă de schimbările din Serviciul Naţional de Sănătate, potrivit dailymail.co.uk, citat de Mediafax.
Cercetătorii au descoperit că identitatea socială este un factor-cheie pentru prezicerea emoţiilor pozitive şi că identificarea socială a oamenilor cu mulţimea îi determină pe aceştia să caute spaţii mai aglomerate.
"Locuitorii din Brighton îşi vor aminti multă vreme festivalul Big Beach Boutique din 2002, când 250.000 de oameni s-au strâns pe plajă pentru a urmări concertul DJ-ului Fatboy Slim. A fost un eveniment foarte aglomerat, într-adevăr. Cu toate acestea, am observat că participanţii noştri la studiu se simţeau mai puţin înghesuiţi pe măsură ce se defineau pe sine ca parte a mulţimii", a declarat psihologul John Drury, de la Universitatea din Sussex.
Cercetările explică de ce, din exterior, o mulţime pare neatrăgătoare, dar, de fapt, reprezintă o experienţă plăcută pentru numeroase persoane: la evenimentele muzicale, de exemplu, sau când oamenii se înghesuie pentru cumpărăturile de Crăciun, mulţimea este un factor-cheie al atracţi