Acum peste un secol, cand americanul King Camp Gillette primea brevetul de inventator pentru lama de ras, poate nici nu-i trecea prin cap ca dadea semnalul obiectelor de unica folosinta, de pe urma carora urmau sa prospere multi oameni de afaceri si sa beneficieze milioane de consumatori ai planetei.
La drept vorbind, lama de ras nu era chiar de unica folosinta, o utilizai repetat, dar o aruncai de indata ce se tocea. Briciul, folosit pana atunci, il aveai insa toata viata si il reascuteai la fiecare utilizare.
Aparatul de manuit lama avea si el o intrebuintare indelungata, dar ideea ca arunci obiectul tocit in loc sa ascuti parea tentanta.
Afacerea lui Gillette a evoluat rapid. In primul an, a vandut 168 de lame si 51 de aparate, iar in anul urmator 90.884 de aparate si 123.648 de lame. Peste cinci ani, producea lame nu numai in SUA. Se extinsese in Canada, Franta, Anglia si Germania. In 1915, vanzarile se ridicau la 450.000 de aparate si 70 de milioane lde ame. In 1917, numai Statele Unite achizitionau 36 de milioane de lame pentru soldatii care luptau in Primul Razboi Mondial, aminteste Big Picture.
Se spune ca, in perioada sa de glorie, Gillette i-a propus fostului presedinte al SUA Theodore Roosvelt postul de presedinte al corporatiei sale. Roosvelt i-ar fi raspuns: "Mi-ar place, dar nu pot avea incredere intr-un barbat care produce aparate de ras, dar el insusi poarta mustata".
In perioada Marii Depresiuni de dupa razboi, Gillette si-a pierdut averea urmare a prabusirii bancilor si cursului bursier, ajungand aproape de faliment. Brevetul i l-au preluat altii, prosperand ei cu afacerea lui. Au pastrat numai numele inventatorului, ca brand.
A murit relativ sarac, in anul 1932. Intre timp, ideea obiectelor de unica folosinta a inceput sa-i preocupe si pe altii, din cele mai diferite domenii. D