Alegerea cadoului potrivit se poate dovedi o adevărată provocare, un factor de stres care se accentuează în perioada Sărbătorilor de iarnă. În vremuri care îndeamnă la cumpătare economică, irosirea banilor pe o atenţie care nu va fi apreciată umbreşte nu numai bucuria celui care dăruieşte, dar şi a persoanei obligate să joace rolul mulţumitului.
Câţi dintre noi nu am primit zeci de cadouri pe care nu ni le-am fi ales singuri, lucruri oferite adesea de persoane extrem de apropiate, soţi, copii sau părinţi, oameni de la care ne aşteptăm să investească într-un astfel de gest nu doar efort financiar, ci şi unul emoţional?
Psihologul britanic Keren Pine denumeşte „balastul de Crăciun“ această discrepanţă dintre valoarea reală, bănească, a unui cadou şi cea atribuită de persoana care îl primeşte, reprezentând timpul, emoţiile şi banii investiţi în alegerea unui cadou nepotrivit. Acestor „pierderi“ li se adaugă şi efectele negative pe care darul nepotrivit le poate avea asupra unei relaţii, mai ales când aşteptările sunt mari.
Prin urmare, cum am putea să procedăm în aşa fel încât să alegem cadoul care va justifica nu numai investiţia financiară ci va face şi să fim percepuţi în mod pozitiv? O misiune destul de grea dacă ţinem cont de faptul că regulile convieţuirii sociale ne învaţă să ne ascundem adevăratele sentimente în astfel de împrejurări.
Rezultatele unui studiu coordonat de Keren Pine arată că 89% din femei şi 79% din bărbaţi s-au aflat în situaţia de a se preface că sunt încântaţi de un cadou pe care l-au detestat. Conform cercetării, această disimulare a sentimentelor nu face decât să ducă le reoferirea unui obiect neapreciat în 50% din cazuri. Prin urmare, cu cât suntem mai convingători atunci când ne entuziasmăm în faţa unui cadou pe care nu-l apreciem, cu atât cresc şansele să avem parte de el la următoarele ocazii festive.
Un a