Laboratoarele sofisticate de testare, precum acceleratorul de particule de la Geneva nu sunt folosite numai pentru a furniza informaţii despre întrebări existenţiale fundamentale ci şi pentru a răspunde unor nevoi cotidiene relevante, cum ar fi obţinerea unor motoare mai eficiente, scrie BBC.
O echipă de cercetători ai Laboratorului Naţional Argonne din cadrul Departmentului American de Energie studiază cu ajutorul unui accelerator de particule mai mic decât cel de la Geneva, de 1,1 km în circumferinţă, optimizarea motoarelor de pe maşini pentru a obţine un consum mai eficient de carburant.
Sistemul de injecţie al motoarelor este îmbunătăţit de peste 20 de ani însă nu se cunosc încă destul de bine procesele fizice ale jetului de carburant.
Acceleratorul de particule emite radiaţii X puternice cu ajutorul cărora oamenii de ştiinţă de la Argonne pot observa fluxul jetului de combustibil emis de injectoare mult mai bine decât se face în prezent cu ajutorul laserului. Lumina vizibilă poate evidenţia forma jetului însă razele X pot pătrunde printre picăturile de combustibil şi oferă astfel o imagine mult mai detaliată, până la nivel atomic.
„Dacă numeri câte raze X sunt absorbite, poţi să ştii câţi atomi sunt”, a explicat Christopher Powell, cercetător din cadrul laboratorului Argonne.
Rezultatul este o imagine animată detaliată a jetului de combustibil din cilindrul motorului care poate fi prezentat în diverse culori. Surse convenţionale de raze X nu puteau fi folosite anterior deoarece nu puteau genera radiaţii atât de puternice încât să ofere o astfel de analiză.
Primele rezultate ale cercetării au început să apară. Cercetătorii au fost surprinşi să descopere formarea unor balonaşe în procesul de alimentarea motorului, folosind această tehnologie.
„Este ceva interesant pe care l-am descoperit în urmă cu doar câteva luni.