* în urma sesizărilor formulate de două cliente ale Băncii Comerciale Române, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor a întocmit un proces verbal de constatare a contravenţiei, sesizând apoi instanţa de judecată * CJPC a cerut instanţei să constate existenţa unor clauze abuzive în contractele de credit şi să oblige banca să le elimine * Judecătoria Brăila a admis acţiunea civilă şi a dat dreptate Protecţiei Consumatorilor, sancţionând, totodată, BCR cu amendă contravenţională de 1.000 de lei * una dintre clauzele incriminate stipula că banca putea modifica unilateral dobânda pe parcursul creditării, fără consimţământul împrumutatului * sentinţa judecătorească este definitivă şi irevocabilă
Împovăraţi de datorii, brăilenii cer sprijinul Protecţiei Consumatorilor, dar şi instanţelor de judecată, acuzând băncile de abuzuri. Astfel, litigiile dintre comercianţi şi consumatori au ajuns să fie rezolvate (de multe ori în favoarea celor din urmă) de către magistraţii judecători, cu implicarea inspectorilor de la Protecţia Consumatorilor.
Un astfel de caz, soluţionat în conformitate cu Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive în contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, este cel al brăilencelor Săndica C. şi Lenuţa C., titulare a trei contracte de credit încheiate în perioada 2006-2008 cu Banca Comercială Română SA. "Nevoia de a acoperi aceste costuri nu-i poate da dreptul băncii să poată modifica în mod unilateral dobânda"
Sesizat de cele două cliente ale băncii, nemulţumite de existenţa unor clauze cel puţin suspecte în contractele de credit, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Brăila a verificat respectivele contracte şi a ajuns la concluzia că, într-adevăr, este vorba de existenţa unor "clauze prezumtiv abuzive". Astfel, printr-un proces verbal de contravenţie (contestat de către reprezentanţ