România se poate mândri cu faptul că a implementat cel mai modern sistem de preluare şi prelucrare a deşeurilor pentru tot cursul Dunării, devenind astfel un etalon pentru toate celelalte ţări, care vor trebuie să-şi dezvolte sisteme asemănătoare. Austria a cerut deja proiectul românesc Administraţiei Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu, creatorul acestui concept.
Printr-un proiect finanţat de Uniunea Europeană cu 8 milioane de euro, patru porturi dunărene, respectiv Drobeta Turnu Severin, Călăraşi, Giurgiu şi Cernavodă au fost dotate cu nave multifuncţionale, care au misiunea de a recolta deşeurile de la navele fluviale şi a interveni în cazul poluărilor accidentale pe Dunăre.
„Este un proiect, un concept sută la sută românesc, iar navele sunt realizate în România în Şantierul Naval de la Giurgiu. Până în momentul de faţă Austria ne-a solicitat să le punem la dispoziţie proiectul pentru că aceste nave sunt multifuncţionale şi deci pot folosite nu doar pentru destinaţia iniţială”
spune Cristian Matei, directorul general al Administraţiei Porturilor Dunării Fluviale.
Aceste nave au o caracteristică foarte importantă pentru că pot recolta deşeurile în timp ce nava este în marş, asta însemnând că reduce timpii de operare şi de staţionare a navelor care tranzitează cele patru porturi.
Pentru prima dată Portul din Drobeta Turnu Severin este dotat cu o navă care poate interveni în cazul poluărilor cu hidrocarburi pe Dunăre. Această problemă trenează de ani de zile, în condiţiile în care mulţi navigatori sfidează legile şi deversează în Dunăre apele de santină. Doar intervenţia celor de la Apele Române, însă de multe ori tardivă, mai estompa efectele acestor poluări prin împrăştierea pe suprafaţa apei a unor substanţe de tip Spilsorb.
„Această navă era foarte importantă pentru judeţul Mehedinţi deoarece ea va completa sistemul integrat