Maestru cunoscut al graficii şi desenului, ajuns la vârsta deplinei familiarităţi cu secretele artei, Ioachim Nica a ales, în primăvara anului 2012, să expună la Artexpert Gallery din Cluj-Napoca o suită de lucrări realizate în cretă colorată şi în pastel, trecând astfel de la austeritatea graficii în alb-negru la o confesiune bogată cromatic. Noua vârstă a artistului – vorbesc aici, desigur, despre vârste interioare –, cantonată într-un vizual cu contururi recognoscibile, într-o lume familiară, reprezintă, în egală măsură, pentru plastician, descoperirea unei exuberanţe coloristice meticulos exploatate (prin reluări ale temei, nu altfel decât făceau maeştrii impresionişti la diferite ceasuri ale zilei), dar şi a stării care a generat-o.
Clăi de fân, păduri dense, nuduri opulente şezînd, văzute din spate şi naturi moarte cu fructe îmbietoare pe talgere sunt câteva dintre apropierile pe care ochiul rafinat al artistului le reţine ca semne ale unei vitalităţi exuberante bine strunite, şi investigative, neresemnate cu ştiinţa de viaţă şi cu măietriile acumulate până acum în domeniul artei. Practic, expoziţia a apărut ca un manifest al tinereţii necondiţionate de trecerea timpului şi al bucuriei de a explora mereu, cu stăruinţă, ceea ce viaţa oferă în periplurile de fiecare clipă. Dintr-un alt unghi, expoziţia s-a dovedit, ca întreg, un manifest în favoarea recuperării naturalului, ipostaziat în puritatea lui provocatoare şi opacă oarecum atât prin contemplarea trupului feminin, cât şi prin peisajul care include sau nu urma omului. De fapt însă, naturaleţea şi încântarea stau în privirea avidă a artistului care a învăţat să nu se mai grăbească. Degeaba clipa este efemeră, umbrele ei se eternizează sub impulsul de a pătrunde, aproape spectral, în succesiuni cvasi-identice la nivelul formelor, dar diferit luminate de astrul de deasupra şi de cel din interior. T