Ministerul Agriculturii (MADR) a finalizat un nou proiect de lege privind vânzarea terenurilor agricole către străinii persoane fizice, din care au fost eliminate mai multe prevederi, printre care şi cea referitoare la înfiinţarea unor comitete judeţene aflate în subordinea prefecţilor, dar care introduce obligativitatea vânzătorului de a plăti o taxă la primărie. Sursa: Niculae Dirdiiac
MADR nu a stabilit încă valoarea taxei dar cel mai probabil va fi calculată în funcţie de costurile pe care va trebui să le suporte primăria pe raza căreia se află terenul scos la vânzare pentru a notifica beneficiarii dreptului de preemţiune cu privire la intenţia de vânzare. Conform documentului citat, coproprietarii persoane fizice, arendaşii, vecinii persoane fizice şi tinerii fermieri care activează pe raza administrativ-teritorială a localităţii unde este situat terenul, precum şi statul român au drept de preempţiune.
Proprietarul trebuie să anunţe la primărie că vrea să vândă şi preţul cerut pe teren. Primăria va afişa anunţul la sediul propriu şi va trebui să îi informeze în scris pe beneficiarii dreptului de preempţiune cu privire la vânzare. Cum aceste proceduri implică nişte costuri pe care autorităţile locale nu le pot susţine din bugetul propriu, proprietarul va fi bun de plată. Taxa se va percepe la momentul notificării primăriei.
Anunțul de vânzare trebuie afișat la primărie timp de 30 de zile. Dacă la expirarea acestui termen niciunul dintre beneficiarii dreptului de preempțiune nu își manifestă intenția de a cumpăra, în scris, la prețul cerut de vânzător, atunci acesta este liber să caute alți clienți, cu condiția ca aceștia să plătească cel puțin prețul solicitat inițial.
Pe lângă notificarea preemptorilor, primăria trebuie să anunțe și Autoritatea pentru Administrarea și Reglementarea Pieței Funciare (AARPF). Aceasta va