Elevii pot afirma fãrã rezerve cã este grea cartea, fãrã ca cineva sã îi poatã contazice. Nu e vorba neapãrat de dificultatea materiilor studiate, cât de greutatea cãrtilor pe care, zilnic, elevii, trebuie sã le care în spate. Medicii spun cã acest fapt poate constitui debutul unor boli extrem de grave si dureroase ale coloanei vertebrale: discopatii, lombosciatici, spondiloze cervicale sau cifoze (cocoase). Pentru cã pânã acum nu s-au fãcut studii de caz în aceastã privintã, relatia dintre poverile cãrate de elevi si bolile declansate la maturitate este ignoratã de cei abilitati sã ia mãsurile ce se impun.
Elevii de gimnaziu care carã zilnic ghiozdane grele în spinare se pot alege cu deformãri ale coloanei vertebrale. Spre exemplu, un elev din clasele V-VIII este nevoit sã care aproape zilnic ghiozdane de 3-5 kilograme, greutate care poate creste cu 1-2 kilograme, pentru cã, allãturi de cãrtile si caietele necesare celor cinci sau sase ore de studiu, profesorii le cer copiilor sã aibã pe bancã si alte cãrti: culegeri, literaturã suplimentarã, atlase, portofolii. Acestora li se adaugã echipamentul sportiv, atunci când este cazul, si, obligatoriu, penarul. Folosite sau nu, cãrtile si caietele constituie o povarã zilnicã pentru elevi. Povarã care poate fi, pentru unii, “poarta” unor suferinte viitoare. “Nu existã în acest moment studii de caz, toate acestea determinând situatii care pot fi detectate doar urmãrind un esantion de elevi pe parcursul mai multor ani de zile. La nivelul colanei vertebrale se pot produce microfracturi, care nu sunt detectate la un examen obisnuit, sau tastãri integrale. În strãinãtate, existã, în cadrul orelor de sport, programe adaptate pentru toate grupele de muschi, menite sã compenseze statul prelungit pe scaun, efortul depus pentru cãratul manualelor scolare, pozitiile incorecte din timpul orelor de studiu, dar si “anomaliile”