Românii nu au mai putut absorbi în acest an inflaţia în consumul de bunuri de larg consum (FMCG) şi au început să cumpere produse mai ieftine, ceea ce a dus la o creştere uşoară, cu 1%, în valoare, a consumului total de FMCG, comparativ cu 2012, potrivit datelor GfK.
"În acest an am observat o creştere foarte, foarte uşoară a consumului total de FMCG, în valoare, de 1% comparativ cu 2012. La un coş de 60 de categorii consacrate, creşterea este mai curajoasă, de 4,5%, însă vestea proastă este că inflaţia pe food a fost 7% conform Eurostat, şi a fost pentru prima dată când inflaţia pe food a fost mai ridicată decât inflaţia generală. Consumatorul român nu a mai absorbit în 2013 inflaţia în consumul de FMCG şi atunci a recurs la cumpărarea de produse mai ieftine faţă de 2012, cu un volum în creştere cu 3,5%", a declarat Raluca Raschip, Consumer Goods & Retail Director la GfK, în cadrul conferintei Retail Arena.
Cele mai câştigate în urma acestui trend au fost mărcile private dezvoltate de marii retaileri, care sunt cu până la 20% mai ieftine decât produsele de brand şi a căror pondere a ajuns, potrivit GfK, la circa 15% în total piaţă la jumătatea anului.
Conform unui raport al Consiliului Concurenţei, anul trecut ponderea mărcilor private în totalul vânzărilor magazinelor a fost de 7%. De asemenea, vânzările de produse marcă privată ale retailerilor au crescut în 2012, faţă de anul anterior, cu 34% pe categoria alimentelor şi cu 36% pe segmentul produselor nealimentare.
De asemenea, ponderea cheltuielilor pentru achiziţia de bunuri de larg consum în bugetul românilor a crescut de la 41% în 2008-2010, la 42% în 2011-2012 şi la 43% la jumătatea acestui an.
Tot în acest an, comerţul modern a depăşit pentru prima dată comerţul tradiţional ca pondere în total, ajungând la 53%, de la 49% anul trecut. Cea mai mare pondere în comerţul modern