Black Friday 2013, în variantă românească, începe pe 22 noiembrie. Apoi mai e o repriză la finalul ultimei săptămâni din noiembrie. Dar înainte de aceste eveniment, „Adevărul“ a vorbit cu Radu Vîlceanu, director şi fondator ContentSpeed, companie specializată pe soluţii de comerţ electronic. Am vorbit cu Vîlceanu despre Black Friday, dar şi despre un nou produs al companiei, eDistribution.
Dacă n-ai trăit drept pustnic într-o peşteră din România, cumva tot ai aflat de Black Friday sau „Vinerea neagră“. Este un eveniment generat în SUA, preluat în urmă cu câţiva ani şi la noi, iar în România a devenit motorul cu reacţie pentru retail. Şi pe bună dreptate, deoarece este aşezat strategic înaintea sărbătorilor de iarnă şi la suficientă distanţă de vară şi vacanţe în care oamenii şi-au cheltuit banii. Radu Vîlceanu caracterizează perioada drept una în care majoritatea industriilor au o şansă la vânzări mari.
„Domeniile pe val sunt sunt acum fashion şi lifestyle, pe măsură ce se schimbă moda. Nu e la fel de spectaculos precum Black Friday, dar au o creştere mare şi motivul e foarte simplu. Sunt diferenţe majore între marja de câştig pe aceste nişe, faţă de marja în IT, adică una între 30-60%, respectiv de 4-5%“, afirmă acesta.
„Aceste magazine de fashion au profit bun şi atunci investesc pentru a profita de val. Eu o văd ca pe următoarea mare schimbare în eCommerce. Încet-încet se vor cumpăra mai multe haine de pe Internet decât din mall-uri. Asta înseamnă că se va pune o presiune pe retailerii tradiţionali pentru a trece în online. Aşa s-a întâmplat şi cu IT-ul“, explică Vîlceanu. Dacă nu ai observat acest trend până acum, e de înţeles, abia a început să se închege la nivelul magazinelor locale.
Dar asta nu înseamnă că doar cei din IT şi electrocasnice se duc spre fashion, ci şi o altă nişă importantă, cea a cărţilor. „Lider e Elefant, iar acum sun