Peste 1000 de elevi si prescolari din judet au fost depistati in acest an scolar cu tulburari de limbaj, iar numarul copiilor cu astfel de probleme este in crestere.
Daca in anul scolar 2010-2011 au fost depistati cu tulburari de limbaj 8, 22 % dintre copiii investigati, in anul scolar 2011-2012 - procentul a ajuns la 10, 11%, in anul scolar 2012-2013 - la 11,52%, iar in prima luna a acestui an scolar - la 12, 18 %. In fiecare an sunt investigati intre 12.000 si 14.000 de copii. Norma didactica este de 500 de copii investigati pe an, pentru un logoped.
La nivelul judetului exista doar 10 cabinete logopedice, in cadrul carora lucreaza 11 profesori de specialitate, activitatea desfasurata de acestia neimplicand cheltuieli din partea parintilor care li se adreseaza.
In prima luna a fiecarui an scolar, acestia depisteaza copiii cu tulburari de limbaj din judet, realizeaza examinarea complexa a acestora si se ocupa apoi de corectarea problemelor de vorbire. Grupul-tinta il reprezinta prescolarii si elevii din clasele I-IV, dar in cazul in care astfel de probleme au si copii cu varste mai mari, beneficiaza si acestia de interventie specializata.
Despre tulburarile de limbaj la copii - interviu cu Emilia Crismariu, logoped
1. Care sunt cele mai frecvente tulburări de limbaj ale copiilor pe care le-ai întâlnit?
În practica mea logopedică , cele mai frecvente probleme de limbaj ale copiilor pe care le-am întâlnit sunt cele din categoria tulburărilor de pronunţie, în special cele de tip dislalic. Dislalia este o tulburare de pronunţie care constă în deformarea, omiterea, substituirea, înlocuirea şi inversarea sunetelor. În cazurile grave de dislalie, astfel de fenomene se produc şi la nivelul silabelor şi chiar al cuvintelor. Exemple de silabe inversate: porcatoliu în loc