Deşi Adrian Popescu vorbeşte el însuşi despre „desolemnizare“ şi despre încercarea de a exersa, cu acest volum, o „nouă formă, mai liber-conversativă, proprie zilelor noastre, dar fără a nega backgroundul echinoxist sau miracolul comunicării vizibilului cu invizibilul“, sunt tentată să caut şi să găsesc mai degrabă semnele unei admirabile consecvenţe cu sine pe care micile ajustări de instrumente – nu de instrumentar! – nu le pun în pericol. Dan Cristea reţine şi el amestecul de vechi şi nou, de altceva şi acelaşi. Cartea cea nouă nu contrariază nici portretul pe care i-l făceam altădată: „locuitor“, în anii debutului, al Umbriei, provincie, şi umbră, şi ambră, nu geografică, ci interioară, Adrian Popescu, acest latin răsăritean („ca un vrej pe columnă neamul meu urcă la cer“), este un poet al dublului în expresia fizică şi lirică al căreia fiecare atribut e secondat îndeaproape de opusul său. Divizat şi întreg, ezitant şi plin de tării, rotund şi impar, cum singur se defineşte, presimte violenţa purităţii, îngemănarea picăturii de sânge cu stropul de rouă, cruzimea blândeţei, stranietatea lucrurilor simple, taina axiomelor existenţiale. Noile poeme nu subminează nici drumul sigur sau echilibrul definitiv pe care le reţineau criticii: „Adrian Popescu se află, iată, în faţa unei opere încă deschise, dar care este înscrisă deja pe un drum sigur, unul dintre cele mai originale şi clar trasate pe harta valorilor literaturii române de azi“. (Ion Pop); „Poezia lui a atins o stabilitate «definitivă» şi cu greu ne-ar mai putea contraria. Polenul melancoliei pare mai dens şi el şi se lasă până în bătaia mai gravă a versului...“ (Al. Cistelecan). „Redescoperirea realului prin interogare“ (Petru Poantă) i-a fost de la început proprie. Întrebările au însă un răspuns asumat prin exerciţiu pios, aşa încât poetul exersează mai degrabă reve