Anunţat cu mult tam-tam la începutul acestui an, timbrul de mediu, pe care îl achită toţi cei care cumpără o maşină, a reuşit să umple ţara de autoturisme second-hand. Potrivit celor mai recente date, în primele zece luni ale anului au fost înmatriculate doar 46.667 de autovehicule noi, în timp ce numărul maşinilor rulate aduse din import şi înscrise în circulaţie a fost de 186.997 de unităţi. Aceasta pentru că taxa este mult mai mare la autoturismele noi. Statul a folosit încasările din timbrul de mediu în special pentru plata despăgubirilor către persoanele care au câştigat în instanţă procesele intentate Administraţiei Fondului de Mediu (AFM) pentru taxa auto, percepută în mod abuziv de guvernele ultimilor ani.
În perioada 1 ianuarie-31 octombrie 2013, încasările din timbrul de mediu au însumat 606,4 milioane de lei, în timp ce restituirile de taxe anterioare de poluare s-au cifrat la 467,32 milioane lei, a declarat preşedintele AFM, Adrian Gearâp, la conferinţa “Mediafax Talks about Auto Industry 2013”. El a afirmat că în 2013 autorităţile au avut obligaţia de a pune în executare hotărârile judecătoreşti definitive şi irevocabile privind restituiri de taxe de poluare, ceea ce a condus la reducerea semnificativă a bugetului AFM.
Piaţa auto, în picaj
Pe fondul scăderii puterii de cumpărare şi a blocajului creditării, piaţa auto a scăzut în primele zece luni din 2013 cu 9,8%, segmentul autoturismelor înregistrând o reducere de 8,3%. Singurele luni bune pentru acest segment au fost iulie-octombrie, când s-au raportat creşteri faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, a anunţat Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Astfel, în intervalul iulie-octombrie vânzările au fost mai mari în medie cu 2,9%, sau 7,9% la autoturisme, faţă de aceeaşi perioadă din 2012.
“Cu un volum total de 8.295 unităţi vândute în luna octombrie,