Joi, 21 noiembrie 2013, Comisia Europeană a prezentat un proiect de reformă a politicii de informare si de promovare a produselor agricole si alimentare europene. Această nouă politică de promovare, care beneficiază de un buget majorat si, ulterior, de sprijinul unei agentii executive europene, este menită să devină un adevărat instrument de cucerire a pietelor.
Sub sloganul „Enjoy, it's from Europe”, ea vizează să ajute profesionistii din sector să se extindă la nivel international si să sensibilizeze mai bine consumatorii cu privire la eforturile în materie de calitate a produselor, pe baza unei strategii veritabile definite la nivel european.
Această propunere este rezultatul unei dezbateri vaste, lansată în 2011, cu privire la o Carte verde urmată de o comunicare. Propunerea va fi transmisă acum Parlamentului European si Consiliului.
Principalele elemente ale acestei reforme sunt:
O crestere semnificativă a ajutoarelor destinate actiunilor de informare si de promovare, în scopul consolidării competitivitătii agriculturii europene. Ajutoarele europene ar trebui să treacă în mod treptat de la 61 de milioane euro în cadrul bugetului din 2013, la 200 de milioane euro în 2020;
Punerea în aplicare a unei strategii europene de promovare, care va permite o mai bună directionare a actiunilor de promovare. Această strategie ar trebui să conducă la:
- cresterea finantării programelor care vizează tările terte si a programelor multiple (programe prezentate de către entităti din mai multe state membre) printr-o taxă de cofinantare mai ridicată pentru aceste două categorii: o cofinantare de 60% din partea UE, în loc de 50%;
- pe piata internă, la îmbunătătirea nivelului scăzut de cunostinte al consumatorilor cu privire la calitătile produselor agricole europene, în general, si ale produselor recunoscute de sistem