În Prefaţa volumului*, Eugen Negrici afirmă tranşant: „George Almosnino a contribuit cu cele cinci volume de versuri ale sale, într-o măsură nebănuită, la intrarea în veritabilă modernitate a poeziei româneşti din comunism“. Cunoscând bine cele cinci volume încă de la apariţie, de data aceasta m-am gândit să încep a citi antologia de la sfârşit, adică de la zguduitorul portret intitulat Nino, pe care, cu un har deosebit al reamintirii esenţiale, i-l face poeta Nora Iuga, soţia autorului. Asta pentru că de aici se vede cel mai bine unicitatea (organică, psihologică, comportamentală) a omului. Iar din ciudatele sale obiceiuri zilnice, din preferinţa sa pentru umilele colţuri urbane, ne pare că înţelegem demersul scriiturii sale minimaliste, uneori aflată la confiniile somnului, alteori la interstiţiile gândului necenzurat. Ca urmare, încadrarea poetului în curente şi şcoli nu ne va aduce vreun spor de înţelegere. În schimb, inefabilul instabil al stărilor, transmis cel mai adesea printr-o configuraţie textuală aproape monadică, ne va da cheia acestor poeme. De altfel, tot în Prefaţă, Eugen Negrici, vorbind despre noutatea poeziei lui Nino pentru anii ‘70–’80 ai secolului trecut, scrie: „(criticii)... nu şi-au dat seama sau pur şi simplu pe atunci nu ştiau că poate fiinţa o specie de limbaj poetic care comunică o stare, nu un sens“. Aserţiunea de mai sus trebuie corectată cu constatarea, pe care o îndrituieşte întreaga antologie de care ne ocupăm, că această stare nu este una îngust autobiografică, ci ea se confundă cu un frison ontologic, antropic, cosmic. Tot aşa cum sumbrul peisaj pluvios al lui Bacovia (Plumb, Lacustră etc.), chiar dacă ar putea descrie fidel anume averse băcăuane, nucleul ascuns al poemului vizează direct universul şi sensibilitatea umană ultragiată. Un om tăcut, interiorizat, umilit şi ultragiat – asta a fost