Pentru a nu trezi suspiciuni, companiile farmaceutice nu mai sponsorizează nici măcar congresele medicale care au loc pe Valea Prahovei, în sezonul de iarnă, şi nici pe cele de la malul mării, în sezon estival.
Mii de doctori români pleacă anual la congrese în ţară sau în străinătate pe banii companiilor de medicamente. Industria farmaceutică cheltuie cu congresul unui medic între 1.000 şi 2.500 de euro, în funcţie de destinaţie şi durată.
Deşi generalizată, această practică rămâne un subiect tabu, fiind considerată o formă de stimulare a medicilor să prescrie preferenţial doctoriile firmelor care îi sponsorizează. Makis Papataxiarchis (foto), şeful Asociaţiei Române a Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM), vorbeşte deschis despre modul în care se fac aceste sponsorizări.
Bilet la economy şi cazare la 4 stele
În toată lumea, medicii sunt cei care "caută" companiile farmaceutice pentru sponsorizări şi nu invers. Aprobarea vine din partea departamentului medical al companiei, nu a celui de vânzări, care analizează dacă medicii îndeplinesc anumite criterii: expertiză, dacă au de susţinut o prezentare în cadrul evenimentului sau sunt coordonatorii unui studiu clinic anunţat acolo, dacă au posibilitatea de a împărtăşi informaţiile colegilor sau studenţilor şi dacă evenimentul este relevant din punct de vedere al "educaţiei medicale continue". Adică dacă sunt prezentate informaţii medicale inovatoare sau noi protocoale terapeutice.
Membrii familiei doctorilor nu beneficiază de compensaţii financiare. "În viitor, va fi şi mai greu să întrunească aceste criterii, care vor deveni din ce în ce mai stricte. Este şi o formă de protecţie a reputaţiei companiilor farmaceutice", susţine şeful ARPIM. Tipurile de costuri acoperite sunt transportul cu avionul, cazarea, masa şi taxa de participare la un congres, ce poate ajunge la câteva