Black Friday. Ce păcăleală! Părerea mea de consumator. Black Friday a început în Statele Unite ca prima zi de cumpăraturi pentru Crăciun. Prima zi de după Thanksgiving („Ziua recunoştinţei”) este începutul sezonului de cumpărături pentru sărbători. De fapt, în SUA există un calendar nescris despre ce şi când se cumpără. Ziua mamei, ziua tatălui, ziua secretarelor, până şi ziua doctorilor.
Fiecare are o zi, deci trebuie să primească un cadou, cât de mic. Şi aşa se stimulează economia. Totul se măsoară în bani, iar banii trebuie să circule. Iar Black Friday este exemplul culminant, simbolul capitalismului. Toţi suntem implicaţi în Black Friday pentru că toţi cumpărăm cadouri de Crăciun. Şi mamele, şi taţii, şi secretarele, şi doctorii. Toţi.
De unde vine termenul de „Black Friday”? Părerile sunt împărţite. Se pare că prima dată a fost folosit în Philadelphia în anii 50-60 de către autorităţile locale exasperate de traficul şi de problemele de parcare create în ziua de după Thanksgiving, când toţi oamenii (creştini şi necreştini) începeau cumpărăturile pentru Crăciun. Altă explicaţie este mult mai prozaică. După unii, termenul „Black Friday” este un termen născut din detalii de contabilitate. Magazinele mergeau prost în prima parte a anului, iar contabilii scriau balanţele negative cu cerneală roşie. În clipa în care magazinele înregistrau un profit, când balanţele erau pozitive, numerele erau scrise cu cerneală neagră. Iar prima zi din an în care magazinele, în sfârşit, făceau un profit, era ziua de după Thanksgiving, vineri. Vineri în cerneală neagră, Black Friday.
În timp, magazinele au sesizat potenţialul zilei de după Thanksgiving, când mulţi oameni sunt cu burţile şi portofelele pline. Şi au început să facă reclamă de reduceri de preţuri. Cum se întâmplă de obicei, dacă cineva are succes, ceilalţi îl copiază. Aşa că s-a ajuns la o campani