Românii urmau să beneficieze, de la 1 ianuarie 2014, de o reducere a prețurilor carburanților datorită cursului valutar la care se calculau accizele. Vestea a fost însă ștearsă cu buretele de Guvern, care introduce noi taxe, mărește accizele și modifică modul de calcul
Avem cele mai mici prețuri la carburanți din UE (locul 1 la benzină – 1,214 euro/litru; locul 3 la motorină – 1,294 euro/litru). Prețul mediu în cele 28 de state este de 1,525 euro/litru în cazul benzinei, respectiv de 1,42 euro/litru la motorină, conform datelor Eurostat pentru începutul lunii noiembrie.
Raportat însă la puterea de cumpărare (venituri), România se află pe ultimele locuri din Europa, întrucât câștigurile salariale la noi în țară sunt mult mai reduse decât în statele vestice. Șoferii urmau să aibă parte de o surpriză plăcută de la 1 ianuarie, însă autoritățile schimbă regulile în timpul jocului, astfel că ieftinirea carburanților a fost transformată în scumpire. Și una destul de consistentă, potrivit specialiștilor din domeniu. Practic, carburanții se vor scumpi cu aproximativ 50 de bani/litru, ceea ce înseamnă o creștere de peste 8%. Cifra a fost avansată și de ministrul finanțelor, Daniel Chițoiu, care a precizat că un litru de benzină va ajunge anul viitor între 6,2 și 6,25 de lei.
De ce crește prețul
Încasările la buget în primele nouă luni nu s-au ridicat la estimările celor de la Finanțe, astfel că Guvernul Ponta a decis să majoreze accizele cu 20%. În plus, se va introduce și o acciză de 7 eurocenți pe litru de carburant, iar sumele colectate vor fi alocate dezvoltării infrastructurii rutiere. „Transportatorii spun că vor autostrăzi mai bune. Din ce credeţi că se fac autostrăzi? Din cer?“, a spus Victor Ponta.
Mai mult, noul mod de calcul al accizelor nu va mai ține cont de cursul de schimb publicat în J