Marile bănci europene, în frunte cu Lloyds Banking (Marea Britanie) şi Deutsche Bank (Germania), au acumulat costuri cu litigiile de peste 77 miliarde dolari de la declanşarea crizei financiare în septembrie 2008, suma fiind de cinci ori mai mare decât profiturile combinate înregistrate anul trecut.
Astfel, un grup de 18 instituţii de credit cu cele mai rdicate astfel de costuri au plătit cel puţin 24,9 miliarde de dolari în urma unor procese şi anchete, au constituit rezerve de 31,5 miliarde de dolari pentru a compensa clienţi din Marea Britanie cărora le-au vândut instrumente financiare fără respectarea regulilor şi au alocat 20,9 miliarde de dolari pentru viitoare penalităţi, arată calcule ale Bloomberg.
Costurile totale ar putea fi mai mari, întrucât multe înţelegeri amiabile prin care se pune capăt litigiilor nu sunt făcute publice, scrie Mediafax.
"Băncile au urmărit un model de afaceri foarte concentrat pe profit înaintea crizei financiare. Acum plătesc greşelile din trecut prin înţelegeri amiabile şi amenzi", a declarat Martin Hellmich, profesor de management al riscului şi reglementare la Frankfurt School of Finance & Management.
Băncile europene trebuie să suporte costurile unor acţiuni din trecut, printre care facilitarea de acţiuni de spălare de bani, ajutarea unor clienţi să evite plata taxelor, inducerea în eroare a altora prin ascunderea riscurilor unor produse şi manipularea pieţei pentru a obţine profit.
Cele mai mari şase bănci din SUA au alocat, de la declanşarea crizei, peste 100 de miliarde de dolari pentru avocaţi, litigii şi înţelegeri amiabile, sumă mai mare decât au plătit prin dividende acţionarilor.
Marile bănci europene, în frunte cu Lloyds Banking (Marea Britanie) şi Deutsche Bank (Germania), au acumulat costuri cu litigiile de peste 77 miliarde dolari de la declanşarea crizei financiare în septembrie 20