Într-un mall din Capitală, la ora 2 după-masă, vinerea aceasta pare o zi normală de cumpărături din timpul săptămânii. Lumea nu se înghesuie şi nu se grăbeşte spre un loc anume, ci pare să cerceteze pe îndelete reducerile şi ofertele care îmbie din vitrine.
Primele care apar în cale sunt magazinele de haine şi încălţăminte. Nu trebuie să porţi ochelari ca să vezi afişele lipite pe geamuri, din interior, care anunţă preţuri mai mici cu 10, 20 sau 50 la sută, „doar astăzi”, „de Black Friday”, sau, de ce nu, de „Friday Black”. Într-un magazin de haine pentru femei, singurele persoane prezente sunt cele trei angajate, două la casa de marcat şi una care aranjează produsele. „Nu prea s-a simţit la vânzări”, spune una dintre ele. „Poate în weekend”, spune ea.
Un alt magazin care anunţă scăderi de preţuri de Black Friday este unul de încălţăminte. Reducerile, de 10 la sută, nu au reuşit să aducă mai mulţi clienţi decât în mod normal, după cum spune vânzătoarea, cu o urmă de reticenţă în glas. Nu ştie dacă reducerile vor continua în week-end sau vinerea viitoare, când este Black Friday de fapt.
Un alt magazin de haine, un alt spaţiu fără clienţi. „Nu a cumpărat mai multă lume decât de obicei”, spun vânzătoarele. Nici aici nu se ştie dacă preţurile vor fi reduse în week-end sau vinerea următoare. ”De obicei se anunţă seara”, precizează una dintre ele.
Pe drumul spre magazinele de electrocasnice, începi să înţelegi unde este lumea care nu se înghesuia la intrarea în mall. Într-un astfel de magazin mişună oameni de toate vârstele: tineri, vârstnici, mame cu copii mici, cupluri care iau la rând televizoarele şi cuptoarele cu microunde. La intrare fiecare e întâmpinat cu un pliant pe care scrie ”Black Friday: Nu doar o zi de vineri pe an! 7 zile de vineri pe săptămână”.
Angajaţii magazinului poartă tricouri negre cu inscripţii ”Black Frida