„Tu ce ţi-ai cumpărat de Black Friday?“. Dacă n-ai auzit întrebarea asta, atunci ai fost departe de oraş, departe de Internet sau pur şi simplu te-ai ascuns sub vreo piatră din munţi. Ieri, a fost Black Friday pe rit românesc. „Adevărul“ a ajuns la magazinul online care a luat sărbătoarea consumistă americană în deşert, adică la eMAG. Dincolo de nebunia din magazine, de pe site-uri, la „ground zero“ lucrurile sunt liniştite.
Au trecut trei ediţii de Black Friday şi încă nu mi-am cumpărat nimic la super reducerile pe care le practică magazinele. Poate trebuia să-mi cumpăr maşină anul acesta, eMAG a pus la dispoziţie 63 de bucăţi şi le-a vândut cu succes. Nu mi-am cumpărat. La ora 10.00, în zi de Black Friday, am ajuns la sediul companiei pentru a vedea cum se întâmplă sărbătoarea prin ceilalţi ochi, ai celor care se uită pe cifre şi compară parcursul actual cu cel din anii precedenţi.
În 2011, Black Friday a venit ca un vis frumos, multe reduceri la multe produse, dar la fel de multe site-uri făcute morman sub fluxul mare de utilizatori. Au picat pe capete şi în 2012, dar s-au mărit şi stocurile. Anul acesta, la a treia ediţie, Radu Apostolescu, fondator eMAG, susţine că sărbătoarea de import american a ajuns la maturitate. Cel puţin magazinul în numele căruia vorbeşte s-a asigurat că nu-i mai pică site-ul. S-a asigurat cu 500 de mii de euro şi foarte mulţi programatori.
În sala de monitorizare stau toţi oameni mari ai eMAG, se uită pe patru ecrane LCD care îşi schimbă uneori informaţiile afişate. În stânga lor, sau în faţă, dacă stai în uşă, este ecranul principal, este panoul de urmărire a tuturor cifrelor din site, a numărului de produse şi a comenzilor. Se discută de la 100 de mii de vizitatori în sus şi produse vândute cu miile. Aceasta este imaginea, în câteva cuvinte, a Black Friday pe care românii au primit-o cu braţele deschise şi cu banii î