Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova, nu ştie deocamdată ce sumă va genera acciza de 7 eurocenţi la litrul de carburant, dar spune că şi-ar dori ca din suma colectată să fie finanţate doar autostrăzile, nu şi drumurile naţionale.
„Nu ştiu, eu cel puţin, nu am idee la acest moment, care va fi suma colectată din aceşti 7 eurocenţi. Sunt mai multe discuţii (...). Dorinţa este să se finanţeze fie autostrăzi, alţii susţin să se finanţeze autostrăzi şi drumuri naţionale. Dacă mă întrebaţi, ca opinie personală, eu aş vrea să finanţeze numai autostrăzi“, a spus Şova la emisiunea „După 20 de ani“, difuzată duminică de Pro TV.
Ziarul Financiar a făcut însă acest calcul: având în vedere că în România s-au vândut circa 7 miliarde de litri de carburanţi în 2012 (5,1 mld. litri de motorină şi 1,9 mld. litri de benzină), rezultă că noua taxă de 0,07 euro (7 eurocenţi) va extrage din economie pentru a aduce statului aproape 500 de milioane de euro.
El a arătat că taxa va intra în buget, iar intenţia politică este ca din ea să fie finanţate integral autostrăzi sau autostrăzi şi drumuri naţionale, discuţiile legate de acest aspect fiind tehnice. Şova a precizat, răspunzând unei întrebări din partea moderatorului, că nu este în măsură să ofere garanţii legate de utilizarea banilor.
Ministrul marilor proiecte a mai precizat că taxarea autostrăzilor din România ar putea începe după finalizarea centurii sud a Capitalei, unde lucrările vor fi derulate în intervalul 2014-2017. Taxă va fi plătită pe traseul Piteşti - Constanţa, având un nivel de 3 euro la suta de kilometri, a arătat ministrul. Acelaşi nivel de taxare a fost estimat şi pentru autostrada Comarnic - Braşov, care ar putea fi finalizată în 2016-2017. „Calculele de taxare s-au făcut numai pentru Comarnic - Braşov. Dincolo, la centura de Sud, proiectul este scos direct ca având