Banalele paie sunt transformate de ploieşteanul Ion Ioniţă, prin tehnica colajului, în migăloase opere de artă care redau fidel biserici, conace şi case vechi româneşti
Ion Ioniţă are 72 de ani, greu de crezut când te întâmpină cu atât de multă energie şi tinereţe în gesturi şi priviri. Are şi un secret pentru forma excelentă, pe care l-a transformat în urare „Să ajungeţi la doctor de câte ori am ajuns eu!“.
Pe deasupra, la 72 de ani, este un artist în plină afirmare, singurul din ţară axat pe colaje din paie ce redau monumente de arhitectură românească. „Sunt foarte multe persoane care lucrează colaje din paie – flori, pagode sau diverse obiecte - şi am încercat să descopăr pe cineva din ţară pasionat tot de arhitectură, dar nu am găsit. Din informaţiile mele, sunt singurul ale cărui colaje au ca tematică monumentele istorice“, spune Ion Ioniţă.
Colaje realizate pe baza schiţelor originale
Colecţia sa de colaje de arhitectură românească cuprinde peste 70 de tablouri în care sunt recreate bisericile pictate din nordul Moldovei, case şi conace monumente istorice din Prahova şi zona Munteniei sau cule olteneşti. Pentru documentare, pentru că toate clădirile sunt recreate fidel, până la cele mai mici amănunte, artistul a mers personal să le vadă, iar pentru cele degradate a consultat schiţe, fotografii şi arhive. „Am ajuns în Maramureş, Moldova, Râmnicu Vâlcea, Sibiu, Goleşti, dar şi în toate muzeele satului din ţară. Foarte multe din clădirile pe care le-am realizat din paie sunt acum aproape de prăbuşire, în special case particulare sau conace. Am găsit, însă, schiţele originale şi, deşi în realitate nu mai arată aşa, în tablourile mele sunt exact ca în perioada de glorie“, povesteşte Ion Ioniţă.
Un colaj cu o poveste interesantă este al bisericii din Răpciuni, un sat care a ajuns pe fundul lacului Bicaz. Biserica a fost mutată la Muzeul