In biroul SABMiller din centrul Londrei, situat la cinci minute de Oxford Street, forfota este mare inca de la ora 7:50, iar directorul executiv al companiei este prezent alaturi de executivii sai in sala de sedinte unde urmeaza sa aiba loc o scurta intalnire cu jurnalisti din Europa. Ne aflam acasa la unul din cei mai importanti producatori de bere la nivel mondial: Anheuser-Busch InBev, SABMiller, Heineken si Carlsberg detin jumatate din piata berii si formeaza grup select care poate fi comparat cu Big Four-ul din consultanta si audit. Programul este pregatit la minut, intrucat la 8:30 incepe o intalnire de cinci ore in care este analizata evolutia vanzarilor Pilsner Urquell, iar la 13:30 incepe sedinta despre cifrele din spatele brandului de bere Peroni Nastro Azzurro.
“75% din vanzarile companiei sunt obtinute in tarile emergente”. Asa incepe dialogul 30 de minute dintre Alan Clark, managerul care conduce gigantul de bere SABMiller si cativa jurnalisti din Romania Cehia si Polonia. Alan Clark, cu o experienta de peste doua decenii la SABMiller, este atent la cifrele din raportul primei jumatati a anului fiscal (incheiat in septembrie 2013): profit operational de 3,27 mld. dolari, un avans de 4%, la venituri de 13,8 miliarde de dolari. Totusi, Europa este regiunea care ii da multe batai de cap executivului de la sefia celui de-al doilea producator de bere la nivel mondial. In primul rand, deprecierea monedelor locale in raport cu dolarul a influentat scaderea marjelor de profit din Europa.
A doua problema deriva din comportamentul consumatorilor, care din cauza crizei isi reduc frecventa cu care ies in oras, consuma mai putina bere in localuri si aleg sa cumpere alcool pentru acasa, in timp ce numarul de berarii este in scadere.
In al treilea rand, interventiile guvernamentale isi pun amprenta asupra afacerii SABMiller: de exemplu, guvernantii