Avalanşa de jucării oferită de piaţa de profil în perioada Sărbătorilor reprezintă o adevărată provocare pentru părinţi. Iar provocarea nu se referă numai la achiziţionarea produsului care să-i bucure pe cei mici, la un preţ rezonabil, ci mai ales la efectele pe care o jucărie o poate avea asupra dezvoltării copiilor
Mai multe studii realizate în ultimii ani au arătat că păpuşile de tip Barbie, cu siluete filiforme, machiate exagerat şi îmbrăcate provocator, contribuie la distorsionarea imaginii de sine a fetiţelor.
În urma unei astfel de cercetări, din anul 2006, psihologii au ajuns la concluzia că expunerea constantă la păpuşi de acest fel, mai ales la vârste mici, între 4 şi 6 ani, le afectează copilelor stima de sine şi modul în care îşi percep propriul corp. Pe măsură ce fetele se apropie de vârsta de 8 ani, aceste efecte negative se diminuează, dar cu condiţia ca acestea să nu fi fost înconjurate până atunci numai de jucării de acest fel. Mai exact, se pare că dorinţa fetelor de a avea o anumită siluetă începe să se formeze pe la 4-5 ani, iar psihologul Martina M. Cartwright consideră că micuţele nu au cum să înveţe ceva pozitiv jucându-se cu păpuşi care promovează o imagine nerealistă a corpului feminin.
De cealaltă parte, băieţii nu ar trebui încurajaţi să se distreze numai în compania jucăriilor cu conotaţii violente, de la arme până la tot felul de eroi negativi, care nu fac decât să contribuie la dezvoltarea un comportament agresiv.
Moş Nicolae şi Moş Crăciun ar trebui să facă o selecţie ceva mai atentă a jucăriilor. Astfel, în locul unei păpuşi cu părul tapat, machiată din abundenţă şi cocoţată pe pantofi cu toc poate fi oferit un bebe-păpuşă. Aceasta din urmă este o jucărie care îi învaţă pe copii ce reprezintă responsabilitatea şi empatia. O alegere bună poate fi o păpuşă cât mai apropiată ca formă a corpului şi ca vestimentaţie