Circula acum ceva vreme un banc genial: trafic blocat în centrul Bucureştiului. Cineva îi anunţă pe şoferii prinşi în ambuteiaj că un grup de terorişti a ocupat Guvernul şi Parlamentul României şi ameninţă că îi vor stropi pe miniştri şi pe parlamentari cu benzină şi le vor da foc dacă nu primesc o răscumpărare de 100 milioane de euro. "Acum mergem din maşină în maşină şi facem o chetă". La care şoferul chestionat: "Ok, dau şi eu 2-3 litri de benzină".
Actualul guvern are şi el un banc despre benzină şi motorină. Unul prost, dar care va fi transpus în realitate, în care e vorba despre o mare chetă. Adică taxe noi, mai mari, aplicate carburanţilor şi pe care, vrem nu vrem, le vom plăti de fapt cu toţii, fie că suntem sau nu şoferi. Atât de multe, încât nici guvernul nu le mai poate ţine socoteala. Dar să le luăm pe rând.
Accizele la carburanţi, fixate în euro (care, apropo, cuprind şi fosta taxă de drum a lui Băsescu), vor creşte cu 20% de la începutul anului viitor, ceea ce înseamnă un cost suplimentar de 7 eurocenţi la litrul de benzină şi 10 eurocenţi la cel de motorină. La acesta se va adăuga şi TVA de 24%, ceea ce va duce la un cost de 8,7 eurocenţi, respectiv 12,4 eurocenţi pe litru. Dar actualului guvern nu-i mai e suficient cursul euro pentru calculul accizelor, aşa că s-a gândit să aplice, suplimentar, şi rata inflaţiei la leu, ceea ce înseamnă încă vreo 1,5-2 eurocenţi la litru. Scopul acestor majorări nu a fost explicat, banii urmând să ajungă pur şi simplu la buget.
Pe lângă acestea, USL a venit şi cu ideea aplicării, de anul viitor, a unei accize suplimentare de 7 eurocenţi la litrul de carburant (adică 8,7 cu TVA), cu banii colectaţi urmând să se construiască, cică, autostrăzi noi. Dar, ca bancul să fie şi mai prost, nimeni nu garantează că sumele astfel strânse chiar vor fi cheltuite exclusiv pentru construirea de a