Viceministra Educaţiei, responsabilă de învăţământul superior şi cel vocaţional, a vorbit pentru „Adevărul“ despre noutăţile proiectului Codului Educaţiei, despre noua structură care va evalua calitatea studiilor universitare şi despre reforma şcolilor de meserii.
„Adevărul“: În noul proiect al Codului Educaţiei se spune că de acum încolo universităţile vor avea dreptul la antreprenoriat. Cum se îmbină educaţia cu afacerile?
Loretta Handrabura: Dezvoltarea antreprenoriatului eficient şi transparent contribuie la asigurarea demersului complex de calitate din instituţiile care oferă educaţie şi formare profesională. Elemente de antreprenoriat există şi în prezent în unele instituţii universitare, precum ASEM, ULIM, USMF, UTM etc. Prin instituirea autonomiei universitare lărgite, noi trebuie să creăm un cadru mai extins, pentru ca aceste entităţi, având laboratoare de cercetare, incubatoare de afaceri, start up-uri, să poată să desfăşoare o activitate de antreprenoriat şi mai largă.
Mijloacele financiare acumulate, care completează pachetul de venituri, trebuie să fie utilizate pentru dezvoltarea instituţională, implicit, de cercetare. Astfel, universităţile noastre vor putea fi competitive, atractive şi cu adevărat conectate la sectoarele reale ale economiei. Ele nu vor fi la curent doar cu inovaţia şi progresul tehnico-ştiinţific, rămânând ancorate preponderent în teorie şi reproducerea cunoaşterii, cum se întâmpla astăzi. Vorbind de excepţiile de moment, ţin să amintesc în acest context de microsatelitul în proces de elaborare de către studenţii şi cercetătorii de la UTM, dar şi de observatorul astronomic. Dânşii ne-au propus să-l utilizăm în predarea orei de astronomie în şcoală astfel încât elevii din clasa a XII-a să poată beneficia de lecţii practice online.
La începutul anului academic, a fost constituită Agenţia Naţională de Asigurare a