Dacă s-ar concretiza toate documentele semnate în prezenţa premierilor Victor Ponta şi Li Keqiang, atunci ar fi vorba de miliarde de dolari în investiţii chineze în România. Există însă puţine garanţii că acestea se vor şi materializa, iar cel mai interesant şi îngrijorător proiect este cel privind calea ferată de mare viteză, asupra cărora au insistat ambii premieri.
Ceremonia de semnare a avut loc la scurtă vreme de la aterizarea premierului chinez la Bucu-reşti şi s-a desfăşurat într-o atmosferă triumfalistă, dar, ca de obicei, adevărul este mai complex decât îl prezintă politicienii. Bunăoară, în domeniul energiei termo a fost „semnată o înţelegere“ pentru reabilitarea grupurilor 3 şi 4 de la centrala termoelectrică Deva şi a fost „parafat un Acord de intenţie de cooperareº pentru realizarea proiectului termoelectric de la Rovinari – Complexul Energetic Oltenia. Toată această terminologie legală complicată ascunde stadiul negocierilor, dar şi problemele pe care le întâmpină. Astfel, memorandumul de intenţie (document preliminar succesiv scrisorii de intenţie) pentru cons-trucţia unui nou grup la Rovinari, contra unui miliard de euro, a fost semnat în luna ianuarie, când Guvernul a dat asigurări că până la sfârşitul anului va fi semnat şi contractul. Or, este limpede că dacă negocie-rile sunt în faza „Acordului de intenţie de cooperare”, acest lucru nu se va întâmpla şi că negocierile stagnează.
În domeniul nuclear s-au semnat un Memorandum de Înţelegere între Departamentul pentru Energie şi Administraţia Naţională pentru Energie din China, pentru cooperare în domeniul proiectelor nucleare, şi o scrisoare de intenţie între SN Nuclearelectrica şi China General Nuclear Power Corporation (CGN), ambele documente preliminare.
Memorandumuri de înţele-gere au mai fost semnate şi în domeniul cooperării economice, privind promovarea cooperării inves