Podiumul invenţiilor pe litoral
Ediţia 2013 a Trofeului Creativităţii s-a desfăşurat sub semnul sărăciei. Fără niciun sprijin din partea statului, întreprinderile, fie ele de stat sau private, se descurcă foarte greu în acest domeniu. De altfel, clasamentul realizat de către Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, în domeniul inovaţiei, pe litoral, arată decalajul enorm din acest sector. Dacă firma care a obţinut primul loc a totalizat 1.215 puncte, compania clasată pe poziţia a doua a acumulat doar 233 de puncte, în timp ce ultimele clasate în top 10 creativitate au obţinut 52, respectiv 50 de puncte.
„Statisticile OSIM reprezintă o oglindă absolut fidelă a mediului de afaceri românesc. Firmele româneşti sunt interesate de comerţ, nu de producţie”, a precizat Florin Popa, reprezentantul O.S.I.M. Bucureşti. Altfel spuns, patronii români preferă să vândă ce produc alţii, nu să investească în procesul de producţie. Mai mult, companiile de stat au dispărut total din peisajul invenţiilor. Din cele 10 firme care au fost punctate în top, doar una este de stat, nimeni alta decât Universitatea „Ovidius“. În rest, numai companii private din domeniul panificaţiei, vinului şi maselor plastice .
Reprezentanţii Camerei de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură Constanţa, organizatorul evenimentului, au profitat de ocazie pentru a trage semnalul de alarmă în ceea ce priveşte dezinteresul clasei politice faţă de acest domeniu. „Nu am auzit nici un parlamentar să se bată tare că nu sunt suficienţi bani pentru cercetare”, a precizat Ion Dănuţ Jugănaru, director general al C.C.I.N.A..
Revenind la topul inovaţiei, firmele au fost selectate după trei componente: invenţii, desene şi modele industriale, mărci. Toate aceste categorii au contribuit la un punctaj final, care a departajat concurenţii. O.S.I.M. a evaluat firmele în perioada 2010- 2012, iar cel m