Prima sesiune de Black Friday a trecut şi anul acesta. La trei ani după importarea acestei sărbători a consumismului şi în România, ediţia de anul acesta a părut una mai liniştită şi mai aşezată. Câteva gânduri, din mijlocul evenimentului, am extras mai jos.
În primul rând, dacă mai era nevoie de o confirmare, ecosistemul magazinelor online este împărţit în două. eMAG domină autoritar, iar secţiunea a doua e reprezentată de restul magazinelor. Ofertele bune nu pot fi găsite decât la cei mai mari, iar cei mici trebuie să vină cu lucruri mici, interesante şi care să fie scoase în evidenţă în stocuri limitate.
Ce a demonstrat eMAG anul acesta?
A fost un tur de forţă pentru magazinul online deţinut de Naspers şi păstorit de Iulian Stanciu. Ei au adus Black Friday în România, iar ei au decis anul acesta că va fi pe 22 noiembrie. Toţi ceilalţi s-au conformat.
eMAG a venit cu oferte interesante, aduse în parteneriate cu unii producători, care au atras cumpărătorii. Am văzut un focus pe Nokia, ceea ce a fost un avantaj pentru terminalele cu Windows Phone. Eu mi-am comandat un Lumia 925 la 1.400 de lei, un preţ la care nu puteai refuza un asemenea telefon. De asemenea, Google Nexus 7, ediţia pe 2012 cu Wi-Fi era greu de evitat pentru orice cumpărător.
Mai interesant, pe lângă cifrele seci, e că eMAG a vândut 60 de maşini. Au făcut-o şi pe asta. Au deschis şi drumul către un sistem foarte bun prin care cumpărătorul este atras să dea click pentru o maşină. Avans 1.000 de lei şi 30 de zile pentru a o cumpăra. În plus, o maşină a fost cumpărată de pe un terminal mobil. Cât de bună e asta? eMAG-ul are cu ce se lăuda, pentru că au reuşit să facă imposibilul printr-o strategie agresivă şi constantă. Şi-au mărut ecosistemul magazinului treptat, iar la anul vor trebui să fie din ce în ce mai buni. Ce poate urma? Apartamente? Doar dacă piaţa o va permite.