BLACK FRIDAY este o sărbătoare americană care a reuşit să se impună pe majoritatea pieţelor din lume. Sub aspectul reducerilor substanţiale la diverse produse, retailerii reuşesc să atragă foarte mulţi clienţi ce sunt dispuşi să scoată din buzunar sume de bani pentru laptop-uri, televizoare, monitoare, maşini de spălat, tablete, telefoane mobile sau console video.
BLACK FRIDAY. Începutul acestei săptămâni reprezintă pentru Statele Unite momentul zero al campaniilor pentru Black Friday, ziua care dă startul cumpărăturilor pentru Crăciun şi care cade, invariabil, în ultima vineri din noiembrie, după Ziua Recunoştinţei. Din anii ‘60, când termenul s-a împământenit printre retailerii americani, Black Friday a fost un concept de marketing respectat, sezonul de shopping începând chiar şi de la ora 00.00, în ultima vineri din noiembrie. Alte ţări care au preluat conceptul de Black Friday l-au redenumit, traducându-l, dar au păstrat data evenimentului şi ideea unei zile când toate magazinele încep simultan reducerile.
În România, conceptul de Black Friday a fost preluat la scară largă din 2011. Până să fie împinşi de criză să se gândească la campanii de reduceri înainte de sărbători, retailerii români se foloseau de perioada de dinaintea Crăciunului pentru a menţine preţurile sau chiar pentru a le creşte, folosindu-se de numărul mare de achiziţii din această perioadă. În 2011, în noaptea dinspre 28 spre 29 noiembrie, cele mai multe servere ale magazinelor online s-au blocat, iar retailerii au anunţat ulterior vânzări de mai multe milioane de euro (eMag – 15 milioane de euro, F64 – 1,47 milioane de euro, PC Garage – 1 milion de euro sau evoMag – 1 milion de euro). Vânzările au fost importante şi în retailul classic – Altex a raportat vânzări de 15 milioane de euro, iar Flanco de 12 milioane de euro. În 2012, povestea s-a repetat, retailerii declarând ziua de