Strategia Inspectoratului Scolar Judetean Iasi pentru anul scolar 2013-2014 are in vedere, prioritar, ameliorarea rezultatelor la examenele nationale. In acest context s-a organizat astazi, 26 noiembrie 2013, prima dintre cele trei simulari ale examenului de Evaluare Nationala, urmarindu-se, in functie de rezultate, adaptarea demersului didactic la nevoile reale ale elevilor si realizarea unei evaluari ritmice, obiective si relevante.
Asadar, elevii din clasa a VIII-a au sustinut astazi proba scrisa la disciplina Limba si literatura romana. Varianta conceputa de catre o echipa de lucru coordonata de catre inspectorii de specialitate respecta programa scolara, continuturile stabilite si transmise prin adresa I.S.J. in retea si, nu in ultimul rand, modelul postat pe site-ul M.E.N. Se poate afirma ca, in ansamblu, aceasta varianta are un nivel mediu de dificultate.
Primul subiect, cu un total de 42 de puncte, valorifica o creatie lirica, Si ploaia vine alba…, apartinand unui poet mai putin cunoscut – Dragos Vicol. Cerintele formulate vizeaza competentele de intelegere, explorare si valorizare a textului literar, exersate pe parcursul acestui semestru, in conformitate cu programa scolara pentru clasa a VIII-a. Prima compunere le solicita elevilor sa isi exprime opinia in legatura cu mesajul sau semnificatiile acestui text liric, cu respectarea unor repere date.
Cel de-al doilea subiect, caruia i se acorda 36 de puncte, valorifica un text nonliterar, mai exact un pasaj dintr-un articol publicat pe site-ul www.meteo.ro, despre modul in care se formeaza precipitatiile, unele cerinte presupunand anumite subtilitati lingvistice. S-au verificat astfel cunostintele de vocabular, morfologie si sintaxa dobandite in clasele V-VII. In compunerea pe care trebuie sa o elaboreze pe baza textului respectiv, elevii au de relatat o intamplare reala sau imaginara,