Cu toate că premierul Victor Ponta a recunoscut recent că ideea accizei de 7 cenţi pe litrul de carburant a fost preluată de la fostul ministru al Transporturilor Relu Fenechiu, care dorea să utilizeze aceşti bani pentru construcţia de autostrăzi, în prezent, miniştrii USL caută fel de fel de pretexte ca să justifice noul bir. Astfel, dacă în urmă cu o zi, ministrul pentru Marile Proiecte, Dan Şova, susţinea că nu ştie care va fi destinaţia sumelor strânse din acciza suplimentară şi nici ce sumă va colecta statul din această sursă, marţi, ministrul pentru Buget, Liviu Voinea, a oferit o nouă explicaţie, mult mai tehnică, contracarată imediat de specialişti.
Creşterea accizei la carburanţi a fost o măsură pentru evitarea deflaţiei, al cărei pericol este mai mare decât cel al unei uşoare creşteri a inflaţiei întrucât din deflaţie nu se iese, generând şomaj şi recesiune, a declarat ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea. „Deflaţia este un pericol real, nu doar pentru România, toată Europa este în pragul deflaţiei, Europa îşi pune problema deflaţiei începând cu Germania. Din deflaţie nu se iese, Japoniei i-a luat 20 de ani să iasă din deflaţie şi apoi a venit peste ea criza globală. E mai periculoasă decât inflaţia“, a afirmat Voinea, după Forumul Economic şi Comercial China - Europa Centrală şi de Est, informează Mediafax. El a arătat că inflaţia ajută la creşterea economică, în timp ce deflaţia conduce la şomaj şi recesiune. „N-am auzit de deflaţie care să ducă la creştere economică. În schimb, inflaţia câtă vreme este controlată ajută la creşterea economică, ajută veniturile bugetare“, a spus Voinea.
Ministrul a precizat că pericolul deflaţiei este mai mare decât cel al unei uşoare creşteri a inflaţiei, întrucât în deflaţie degeaba sunt preţuri mai mici pentru că firmele nu mai produc, nu-şi permit să vândă la preţuri mai mici decât costurile pe c