Strategia Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi pentru anul școlar 2013-2014 are în vedere, prioritar, ameliorarea rezultatelor la examenele naţionale. În acest context s-a organizat astăzi, 26 noiembrie 2013, prima dintre cele trei simulări ale examenului de Evaluare Națională, urmărindu-se, în funcție de rezultate, adaptarea demersului didactic la nevoile reale ale elevilor şi realizarea unei evaluări ritmice, obiective şi relevante.
Așadar, elevii din clasa a VIII-a au susţinut astăzi proba scrisă la disciplina Limba şi literatura română. Varianta concepută de către o echipă de lucru coordonată de către inspectorii de specialitate respectă programa şcolară, conținuturile stabilite și transmise prin adresa I.S.J. în rețea și, nu în ultimul rând, modelul postat pe site-ul M.E.N. Se poate afirma că, în ansamblu, această variantă are un nivel mediu de dificultate.
Primul subiect, cu un total de 42 de puncte, valorifică o creație lirică, Și ploaia vine albă…, aparținând unui poet mai puțin cunoscut – Dragoș Vicol. Cerințele formulate vizează competențele de înțelegere, explorare și valorizare a textului literar, exersate pe parcursul acestui semestru, în conformitate cu programa școlară pentru clasa a VIII-a. Prima compunere le solicită elevilor să își exprime opinia în legătură cu mesajul sau semnificațiile acestui text liric, cu respectarea unor repere date.
Cel de-al doilea subiect, căruia i se acordă 36 de puncte, valorifică un text nonliterar, mai exact un pasaj dintr-un articol publicat pe site-ul www.meteo.ro, despre modul în care se formează precipitațiile, unele cerințe presupunând anumite subtilități lingvistice. S-au verificat astfel cunoștințele de vocabular, morfologie și sintaxă dobândite în clasele V-VII. În compunerea pe care trebuie să o elaboreze pe baza textului respectiv, elevii au de relatat o întâmplare reală sau imaginară, p