Peste 12 mil. mp de centre comerciale vor fi livraţi în 2013 şi 2014 la nivel european, potrivit estimărilor companiei de consultanţă DTZ. Prin aceste livrări, stocul total de centre comerciale va ajunge la 136 mil. mp.
Redresarea economiei europene va avea un impact pozitiv asupra vânzărilor cu amănuntul din Europa, în perioada 2014 - 2018 fiind prognozată o creştere de 1,7% pe an. Aceasta reprezintă o evoluţie de la procentul de -0,6 înregistrat în ultimii cinci ani, arată studiul DTZ.
"Anticipăm că în următorii doi ani Turcia va totaliza 50% din dezvoltările de centre comerciale din Europa, cu peste 6 mil. mp de spaţii noi de retail planificate a fi finalizate până în 2015. Turcia este urmată de Europa Centrală şi de Est cu 1,2 mil mp spaţii noi de retail, în această regiune Polonia deţinând cel mai mare volum de spații comerciale noi, cu un total de 944.000 mp. Franţa completează top trei cu 1 mil. mp", menţionează Magali Marton, Head of CEMEA Research în cadrul DTZ.
În privinţa vânzărilor cu amănuntul, cele mai mari rate de creştere sunt anticipate pentru Ţările Baltice cu o evoluţie medie de 4,5%. Dintre cele trei pieţe principale, Marea Britanie va înregistra o revenire puternică a vânzărilor cu amănuntul, cu o creştere anuală de 2,5% anticipată pentru perioada 2014-2018. În Franţa şi Germania, unde vânzările au fost modeste în ultimii cinci ani (+0,1%), se asteaptă o creştere a acestora la 1,3%, respectiv 1,2%.
Se disting însă variaţii de la ţară la ţară în ceea ce priveşte stocul de centre comerciale. Comparativ cu media europeană de 287 mp / mia de locuitori, ţările Nordice, Ţările de Jos şi Lituania au un stoc excedentar de 400 mp / mia de locuitori. În contrast, în Ucraina, România, Ungaria şi Turcia piaţa centrelor comerciale este sub-dezvoltată, stocul per mia de locuitori variind de la 53 la 188 mp.