* Cursul comunicat de BNR pe data de 1 octombrie nu a fost validat de BCE în niciun an, începând cu 2009
Preşedintele Traian Băsescu a declarat că efectele majorării accizei la carburanţi cu 7 eurocenţi/litru ar urma să aibă efecte "foarte rele" pentru economie, afectând în special întreprinderile mici şi mijlocii, afacerile familiale, precum şi companiile de transport. Domnia sa a atras atenţia că există riscul înregistrării unui număr mare de falimente în această zonă, din cauza creşterii preţului la combustibil şi a efectului în cascadă pe care acesta poate să îl genereze.
Calculele prezentate de şeful statului jurnaliştilor prezenţi la conferinţa de presă pe care a ţinut-o duminică, 24 noiembrie, arată că preţul la pompă al motorinei ar urma să crească, în urma aplicării măsurii propuse de Guvern, cu 53 bani/litru, iar cel al benzinei, cu 54 bani/litru.
Doctorul în economie Daniel Ionescu semnalează, însă, că aceste calcule ar fi eronate, explicând mai jos care este, în opinia domniei sale, modul corect în care trebuie estimat impactul măsurii.
Daniel Ionescu mai atrage atenţia că Banca Centrală Europeană (BCE) nu a validat în niciun an, în perioada 2009 - 2013, cursul comunicat de Banca Naţională a României (BNR) pentru data de 1 octombrie a anilor în cauză.
1. Referitor la "Anexa" Majorarea accizei la carburanţi cu 7 euro centi/litru (remisă presei de preşedintele Băsescu în 24 noiembrie a.c.)
Calculul "la blană":
1. Cursul avut în vedere conform OUG(1) 4,5223 (cursul leu/euro stabilit pentru 2012 şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, document 2012/C 202/05); diferenţa creată prin OUG faţă de cursul stabilit de CE (document 2013/C 286/01) de 4,4485 lei/euro - semnificativ, mai mic decât cel consemnat oficial de BNR (care este de 4,4560 lei/euro), este de:
4,73801 lei/euro - 4,4485 lei/euro = +