Aproape 12.000 de copii din 30 de judeţe, cu vârste cuprinse între opt şi zece ani - din clasele a III-a şi a IV-a –, au în programa de studii, începând cu acest an şcolar, o disciplină opţională „Educaţie financiară”, menită să îi ajute pe elevi să înveţe să facă economii şi să aprecieze valoarea banilor încă de mici.
În vara acestui an, Ministerul Educaţiei Naţionale a aprobat, prin Ordin de Ministru, implementarea programei şcolare pentru disciplinea opţională „Educaţie financiară”, care răspunde unei iniţiative dezvoltate de Comisia Europeană în toate statele membre ale Uniunii Europene şi îşi propune educarea consumatorului şi dezvoltatea receptivităţii elevilor pentru domeniul financiar. Programa pentru „Educaţie financiară” a fost elaborată în colaborare cu Banca Naţională a României, care a condus cursurile pentru această disciplină în mai multe unităţi şcolare, încă din anul 2010-2011.
Ce este numerarul sau bancomatul? Cum se calculează rata dobânzii unui credit bancar? Care sunt modalităţile de economisire a banilor? Cine sunt personalităţile de pe bancnotele de un leu sau de cinci lei? Ce sunt banii? Cum pot fi ei înmulţiţi? Ce este un card? La toate aceste întrebari există răspunsuri simple, adaptate vârstei copiilor de clasa a III-a sau a IV-a, prin jocuri, rebusuri şi desene de colorat. Aceste noţiuni, împreună cu multe altele, sunt predate elevilor, timp de o oră pe săptămână, la lecţiile de educaţie financiară.
Proiectul de introducere a educaţiei financiare încă din şcoala primară este o iniţiativă a Ligiei Georgescu-Goloşoiu, doctor în economie, consilier în cadrul Direcţiei Patrimoniu şi Investiţii din BNR. Totodată, aceasta este şi autoarea a celor trei cărţi care sunt folosite în cadrul orelor de la clasă: Manualul de educaţie financiară - „Banii pe înţelesul copiilor”, Caietul elevului şi Ghidul învăţătorului (elaborat îm