După scandalul în jurul proiectului Guvernului pentru exploatarea de a Roşia Montană, parlamentarii sunt în discuţii pe marginea unui nou act normativ privind legea minelor care preia în parte prevederi ce apăreau în proiectul proRMGC înaintat de executiv. Deşi era programat pe ordinea de zi astăzi, iniţiativa legislativă care defineşte proiectele de interes public desebit şi de utilitate publică a fost retrimis la comisii în urma unei solicitări a Ministerului Economiei. Motivul: anumite amendamente trebuie dezbătute şi cu Ministerul Dezvoltării, Ministerul Transporturilor, Ministerul Culturii şi Ministerul Mediului.
VEZI AICI PROIECTUL INIŢIAL AL GUVERNULUI PRIVIND EXPLOATĂRILE DE LA ROŞIA MONTANĂ
VEZI AICI RAPORTUL INTEGRAL PENTRU LEGEA MINELOR MODIFICATĂ
În forma actuală a raportului legii minelor articolele din proiectul de lege al Guvernului pentru Roşia Montană au fost practic mutate, aproape fără greşeală.
Ce înseamnă proiect de interes public deosebit
Chiar în primul articol al noii legi a minelor se completează cu definiţia lucrărilor de utilitate publică. „Lucrările privind prospecţiunile şi geologice şi cele de extractive şi prelucrare a resurselor minerale sunt de utilitate publică”, se arată în proiect.
La articolul 3 vine şi definiţia proiectelor de interes public deosebit: „proiecte miniere ale căror beneficii economice şi sociale pe care statul şi/sau unităţile administraţiei locale le-ar obţine direct sau indirect din proiectul respectiv, sunt mai mari decât efectele negative de mediu, beneficiile fiind temeinic fundamentate cu condiţia refacerii mediului la finalizarea proiectului”. Cu alte cuvinte, dacă o companie aduce argumentele că va face mai mult bine decât face rău, atunci proiectul poate fi de interes public deosebit.
De asemenea, exproprierile vor fi făcute în baza legii 255/2010 privin