Intrarea reţelelor de socializare sau a comercianţilor online pe piaţa creditării reprezintă un risc pentru sistemul bancar, dar şi o oportunitate, în sensul creării unor parteneriate pentru a avea mai multe informaţii depre profilul clienţilor, este de părere Sergiu Oprescu, preşedinte executiv al Alpha Bank România.
"Sunt companii care funcţionează în alte industrii şi care au rating mai bun decât băncile şi atunci se gândesc unde ar putea să-şi ţină banii: banca aia este mai puţin sigură decât eşti tu şi atunci poate începe să crediteze pe credit comercial clienţii. Creditul comercial concurează într-o formă sau alta cu creditul bancar", a declarat Oprescu miercuri la seminarul EU-COFILE, organizat de Banca Naţională a Românie (BNR), împreună cu Alpha Bank şi Asociaţia Română a Băncilor (ARB).
În opinia sa, unii giganţi americani precum Facebook sau Google ar putea folosi informaţiile pe care le au despre clienţi pentru a lansa produse atractive de creditare care să răspundă cât mai bine la nevoile acestora.
Principala oportunitate a băncilor în acest scenariu o reprezintă încheierea de parteneriate cu astfel de companii, parteneriate care să le permită să segmenteze baza de clienţi şi să-şi ajusteze nevoile de capital.
"Un alt vector al schimbării este creşterea competitivităţii dinspre industriile adiacente, intermedierea financiară de altă natură: piaţa de capital, crowdfunding, e-commerce", a mai arătat Oprescu.
Alţi vectori care vor duce la schimbarea realităţilor din sistemul bancar sunt reprezentaţi de noul cadru de reglementare care a dus la suplimentarea cerinţei de capital şi a celor de lichiditate, schimbările demografice (împătrânirea populaţiei, urbanizarea), schimbările tehnologice (digital banking) sau riscul exacerbării politicilor protecţioniste şi naţionaliste (spre exemplu, privatizarea fondului de pensii din