România a uitat de griji-nevoi-necaz-durere (facturi, frig, şomeri, pensii, lipsuri, leafă mică) şi a gravitat în jurul miracolului chinezesc şi a miliardelor de dolari ce s-ar putea rostogoli dintr-acolo. Şosele, hidrocentrale, eoliene, trenuri de mare viteză făcute de chinezi în România, vapoare cu vaci/oi,/porci trimise de români în China. De vis!
Spre dulce amintire: Forumul Europa Centrală şi de Est-China a avut loc, anul trecut, la Varşovia. Predecesorul premierului Li Keqiang (care a preluat şefia Executivului de la Beijing în martie), Wen Jiabao, a promis (26 aprilie 2012) că ţara sa va înfiinţa O LINIE DE CREDIT DE 10 MILIARDE DE DOLARI pentru proiecte de infrastructură în Europa Centrală şi de Est. La aceeaşi reuniune de la Varşovia, în urma unei întrevederi Wen Jiabao - Mihai Răzvan Ungureanu, mesajul transmis a fost că oamenii de afaceri chinezi sunt interesaţi să investească în România în proiecte din agricultură, IT, infrastructură şi energie.
Zilele acestea, la Bucureşti, premierul Li Keqiang a declarat că poate fi valorificată cu succes O LINIE SPECIALĂ DE CREDIT DE 10 MILIARDE DE DOLARI asigurată de China. Cu domeniile vizate de investiţii a rămas cum s-a stabilit la Varşovia.
Între cele două forumuri care seamănă ca două picături de ceai chinezesc, s-a mai petrecut ceva demn de povestit. Vara anului trecut, o modestă autostradă ce traversa câmpurile de cartofi din Polonia s-a dovedit o provocare imposibilă pentru constructori chinezi. Un tronson de 50 km din autostrada A2 Varşovia-Berlin a dat măsura posibilităţilor: la trei ani de la acordarea contractului, de 450 de milioane de dolari, porţiunea de drum era neconstruită, iar compania chineză concediată. Tunelurile de trecere, pe sub autostradă, pentru broaşte şi animale mici, au fost prea mult pentru constructorul chinez. Statul polonez încearcă acum recuperarea banilor în tri