Două cuvinte tari ne-au lovit timpanele în ultimele zile: matrafox şi deflaţie. Mulţi sunt de părere că purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mirel Palada, cel care a aruncat pe net concluzia că şeful statului era „matrafoxat” când şi-a permis să critice bugetul, a făcut-o în scopul nobil de a aplana ecourile ultimelor „măsuri” guvernamentale cu efect direct la buzunarele amărâţilor. Eu cred că, de fapt, domnul Palada a emis celebrele supoziţii – de neconceput pentru poziţia sa în orice ţară civilizată – pur şi simplu pentru a câştiga un strop de notorietate. Ştia cineva înainte de eseul FB-cian cine e Palada şi cu ce se ocupă? Poate doar premierul să-i fi cunoscut dinainte talentele de pamfletar, că nu i-o fi dat degeaba pe mână un buget de 20 de milioane de euro.
Vedem însă că tăria – fie şi metaforică – a matrafoxului (pentru inocenţi, rachiu de sfeclă consumat de beţivii din judeţele Botoşani şi Vaslui) i-a ameţit şi pe unii miniştri. De pildă, domnul Şova şi-a dezlegat limba şi, foarte sincer, a recunoscut că habar n-are câţi bani se vor strânge la buget din „acciza Fenechiu” şi nici cum vor fi cheltuiţi. Asta în condiţiile în care ministerul pe care îl conduce ar trebui să fie stăpân peste respectivele sume, fiindcă, teoretic, construieşte autostrăzi. E drept, deocamdată doar pe hârtie şi doar dacă vin chinezii. Numai că, aşa cum a mărturisit ministrul Marilor Proiecte, Guvernul se va gândi până în aprilie-mai la soluţia pentru care va opta ca să termine singurul tronson în lucru al autostrăzii Bechtel. Dacă gânditul durează atât, e limpede că până încep lucrările vine din nou iarna.
Ce se va alege de „taxa Fenechiu”, ne-a luminat într-un final vicepremierul Daniel Chiţoiu: “Banii din creşterea accizelor... au prioritate finanţarea autostrăzilor, drumurilor naţionale şi judeţene”. Dacă nici asta nu e sinceritate, nu ştiu ce pretenţii să mai avem.